Moderní komunikace si žádá jednoduchost, rychlost a okamžitou dostupnost. QR kód přesně tyto vlastnosti splňuje – a právě proto si získal své pevné místo v marketingu, logistice, dopravě i běžném životě. Umožňuje efektivní propojení fyzického a digitálního prostoru. Stačí namířit fotoaparát chytrého telefonu na kód a během vteřiny se uživatel dostane na webovou stránku, k vizitce, k dokumentu nebo třeba k platební bráně. Je to řešení, které funguje napříč platformami a nevyžaduje žádné speciální aplikace.
Jak QR kód funguje a co všechno umí?
QR kód je tvořen čtvercovou maticí černých a bílých polí, které dohromady nesou zakódovanou informaci. Většinou se jedná o URL adresu, text, číslo nebo vCard kontakt. Výhodou je vysoká kapacita dat, rychlé načítání i čitelnost z různých úhlů. Oproti klasickému čárovému kódu umožňuje QR formát mnohem širší spektrum využití. Zatímco čárový kód se uplatňuje zejména v logistice a obchodu, QR kód je univerzálním nástrojem vhodným pro prezentaci produktů, propagaci služeb nebo elektronické formuláře.
Kde se QR kódy využívají v praxi?
Využití QR kódu se v posledních letech výrazně rozšířilo. Najdeme ho na plakátech, vizitkách, jídelních lístcích, vstupenkách, ale také na fakturách nebo obalech výrobků. Firmy pomocí QR kódů propojují offline kampaně s webem, sbírají recenze, prezentují videoobsah nebo usnadňují zákazníkům přístup k informacím. V dopravě zase slouží k rychlé kontrole jízdenek. QR kód je jednoduše všude tam, kde je potřeba rychlý, bezpečný a pohodlný přenos dat z jednoho zařízení na druhé.
Vytvoření QR kódu nebylo nikdy jednodušší
Díky online nástrojům je dnes tvorba QR kódu otázkou několika vteřin. Generátory QR kódů umožňují zdarma vytvořit statický kód, případně i pokročilé dynamické varianty s možností zpětné úpravy obsahu. Výstup si lze stáhnout v různých formátech a začlenit do grafických materiálů. Pro firmy, které QR kódy využívají ve větším měřítku, jsou k dispozici i služby správy a sledování výkonu jednotlivých kódů. QR kód se tak z nástroje pro „rychlé odkazy“ mění v důležitý nástroj digitálního marketingu a zákaznické zkušenosti.